Google brengt jaarlijks meerdere updates uit. In veel gevallen gaat dit om kleine veranderingen om de zoekresultaten te verbeteren. Enkele keren per jaar komt er een grote verandering, namelijk een Google Core update. Door deze updates kan het zijn dat het organische verkeer op je website een klap krijgt, of je stijgt juist in de zoekresultaten. In beide gevallen wil je natuurlijk graag weten waar dat precies aan ligt. Met de laatste Google Core update wordt er geprobeerd 40% van de unhelpful content op Google aan te pakken. Reden genoeg om er eens goed in te duiken. Want wat verandert er precies voor jouw website?
/ Wat mag je verwachten van de Google Core update van maart 2024?
Google focust zich met deze nieuwe update op een paar belangrijke punten. Het is allemaal gericht om de spam in de SERP (Search Engine Result Page) te verlagen en de kwaliteit te verhogen.
Natuurlijk komt deze update niet uit de lucht vallen. Wij schreven een maand geleden ook al over SEO in 2024.
Maar wat betekent dit nu precies? Google meldt de volgende punten als te verwachten gebeurtenissen:
1. Unhelpful content verminderd met 40% in SERP
Allereerst de update die we al een lange tijd aan zien komen: Google gaat lage kwaliteit content hard aanpakken. Ze verwachten dat 40% van de content die puur geschreven is voor de zoekmachines aangepakt zal worden. Tijdens deze update controleert Google grondig of de content daadwerkelijk past bij de zoekintentie van de lezer. Is jouw content gericht op enkel de zoekmachine? Dan kan je een stevige daling verwachten van je content. Daarbij is ook content dat automatisch gegenereerd is door AI-tools ook niet geliefd in deze update.
De Google Core update is een verbreding van de updates die we zagen in augustus en september, die ook gericht waren op unhelpful content. In die update zagen we grote klappen voor affiliate websites, zoals in onderstaand voorbeeld zichtbaar is.
2. Vervallen domeinen worden streng aangepakt
Vervallen domeinen die uit quarantaine komen (ook wel expired domains genoemd) werden massaal opgekocht door online marketingbureaus vanwege de waarde die deze domeinen bezitten. De domein rating bleef namelijk een lange tijd actief, ook al veranderde het domein van eigenaar en content. Google wil met de Core Update van maart deze domeinen aan gaan pakken. Vervallen domeinen zullen niet meer dezelfde waarde behouden, maar juist flink gestraft worden door Google.
3. Parasite SEO wordt aangepakt
Tot slot gaat Google ook aan de slag om parasite-seo aan te pakken. Parasite-seo ontstaat wanneer websites met een hoge autoriteit links en content van lage kwaliteit publiceren om deze website waarde te geven. Hierdoor liften de lage-kwaliteit websites mee op het succes van de grote websites. Google keurt dit vanaf nu niet meer goed, en gaat hierop beoordelen. Websites die dit op grote schaal doen, gaan hier op afgestraft worden.
/ Kun je in 2024 nog wel organisch groeien in Google?
Na deze updates begrijp ik dat het misschien lastig lijkt om nog organisch te groeien. Gelukkig is het zeker nog wel mogelijk. Wij doen (voor onze klanten) namelijk niks anders! Hierbij is het van essentieel belang dat je je richt op je doelgroep en daadwerkelijk probeert te helpen. Waar we eigenlijk altijd al het belang van helpful content bespreken, wordt het alsmaar belangrijker. In plaats van een artikel te schrijven voor Google, richt je deze meer op eigen ervaringen en hulp richting je klanten en lezers. Hierbij is het E-E-A-T principe van Google leidend.
Wordt jouw website geraakt door de nieuwe update, en loopt je organische verkeer achteruit? Of wil je graag meer bezoekers naar je website trekken? Dan weet je ons te vinden 😉