• web
  • data
  • strategy
  • digital
  • UI & UX
  • e-commerce
  • RPA
  • awesomeness
Pre-loading experience ;)

E-mailmarketing wordt strenger bij Gmail & Yahoo

Per 1 februari is er veel verandert voor e-mailmarketing. Om spam nog beter te bestrijden, hebben  Gmail en Yahoo de regels aangescherpt voor inkomende mails. Hierdoor wordt het moeilijker gemaakt om jouw nieuwsbrief te laten lezen aan je klanten. Deze Google update voor afzenders heeft gevolgen voor iedere afzender, waarbij accounts met 5000 of meer mails per dag nog extra aangepakt worden. Omdat Gmail en Yahoo samen meer dan 30% van al het mailverkeer bevatten is de update enorm belangrijk! Wij nemen het voor je door, zodat je precies weet wat je moet verander

/ Wat moet er veranderen?

De verandering wordt door Google aangemerkt in drie regels. Er moet een makkelijke manier zijn om uit te schrijven, er komt een maximum op het aantal (spam) e-mails dat je kunt sturen en alle mails moeten geauthenticeerd zijn. Dat klikt natuurlijk leuk, maar hoe vertaalt dat zich nu praktisch? Wij hebben hier 5 oplossingen hier:

  1. Mailproces moet geoptimaliseerd worden: Stuur mails vanaf je eigen domein.
  2. SPF + DKIM records toevoegen
  3. 1-klik unsubscribe button
  4. Spamrate <0,1%
  5. Bij 5000+mails per dag: DMARC toevoegen

/ Mailproces vanaf je eigen domein

Het is belangrijk dat de mails die je verstuurd ook van je eigen domein afkomen. Dit lijkt voor de hand liggend, maar er zijn veel bedrijven die werken met gratis email software. Dan kan het zijn dat de mails in bulk verzonden worden vanaf een ander domein. In dit geval is het belangrijk om over te schakelen naar jouw eigen domein. Weet je niet zeker of je verzend vanaf je eigen domein? Test het eens met een mail naar een eigen gmail account. Vervolgens kun je bij afzender informatie precies zien vanaf welk domein de mail verzonden wordt.

/ SPF + DKIM records toevoegen

SPF (Sender Policy Framework) en DKIM (Domain Keys Identified Maildescription) zijn belangrijk om toe te voegen aan mails. Het is een beveiliging voor ontvangers van de mails. Het verteld eigenlijk wie de mails verstuurd. De SPF geeft aan wie namens jouw bedrijf mails mogen versturen. De DKIM is een soort digitale handtekening. De combinatie van deze twee laten de ontvanger zien dat jij hebt bent die de mails verstuurd. 

/ 1-klik unsubscribe button

Het is volgens richtlijnen van Google belangrijk dat gebruikers zich eenvoudig kunnen schrijven van een mailinglijst. Dit zien we natuurlijk ook als de Apple mail, waar je met een druk op de knop automatisch kunt uitschrijven. Google eist dit sinds februari van zijn toezenders. Daarbij moeten de uitschrijvingen binnen twee dagen verwerkt zijn. Verwerk je de uitschrijving op een mailinglijst nog handmatig? Dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te automatiseren!

/ Spamrate onder 0.1%

Google is nog stricter gaan handhaven op spam. Ze doen dit door de “spam rate threshold” nog verder aan te scherpen. Google stelt dat je het percentage spam onder de 0.1% moet houden, waarbij er een harde grens komt te liggen op de 0.3%. Wanneer het percentage hier bovenuit komt, worden steeds meer berichten geclassificeerd als spam. Het kan een lange tijd duren voordat je weer hersteld bent van deze ‘straf’.

/ DMARC toevoegen

Stuur je gemiddeld 150.000 emails per maand, of stuur je soms meer dan 5.000 mails per dag? Dan is het belangrijk om een DMARC (Domain-based Message Authentication) toe te voegen aan je mails. De DMARC is eigenlijk een extra beveiliging na de SPF en DKIM. De DMARC geeft aan wat er moet gebeuren als de SPF en DKIM niet aanwezig zijn. Uit onderzoek blijkt dat slechts 30% een goed DMARC beleid heeft. Een grote kans dus dat dit bij jou nog niet goed geregeld is.

/ Hoe krijg je dit voor elkaar?

Sorry, veel technisch geneuzel in moeilijk begrijpbare taal. Jij wil natuurlijk helemaal niet bezig zijn met het verbeteren van alle techniek van je mailings. Dat snappen we goed. Wij verzorgen daarom graag deze verbeteringen voor je. De aanpassingen zorgen er direct voor dat al je mails weer direct bij de klant aankomen. Je zit natuurlijk niet te wachten op mailings die de klant niet eens bereiken, nog erger: Google gaat jou als spam zien. Wij helpen je graag met deze omschakeling.

Meer weten over de verandering? Check dit filmpje eens

Jouw business blijft in beweging.

Gaan wij samen bouwen aan jouw business?

vorige
Google core update maart 2024: Dit veranderd er voor je website
volgende
SEO in 2024: Wat gaat er veranderen?