• web
  • data
  • strategy
  • digital
  • UI & UX
  • e-commerce
  • RPA
  • awesomeness
Pre-loading experience ;)

SEO in 2024: Wat gaat er veranderen?

Post Image

2024 kan een spannend jaar worden voor Search Engine Optimization. Er zijn veel veranderingen aanstaande die een grote impact kunnen hebben op je posities in Google. Naast de veranderingen in indexering en EEAT, gaan we (zeer waarschijnlijk) ook kennis maken met Google SGE (Search Generative Experience). Maar wat zijn alle veranderingen in Google Search in 2024, en hoe zorg je er nu voor dat je organische verkeer blijft stijgen?

/ Google SGE: Wat is het precies?

SGE staat voor Search Generative Experience. Het betekent eigenlijk dat Google een eigen AI, genaamd BARD (ondertussen GEMINI) gaat gebruiken in de zoekmachine. Je krijgt een soort ChatGPT te zien als je gaat zoeken op Google. Hij is echter niet altijd zichtbaar. Het gaat om de zoekintentie of hij wel of niet zichtbaar wordt. Als je zoekintentie informatief en een vraag is, is het waarschijnlijk dat dit komend jaar wordt aangevuld met SGE. Hoe langer het zoekwoord (long-tail), hoe beter de generatieve AI werkt. Daarbij krijgt de bezoeker ook de mogelijkheid om door te vragen binnen Gemini. Hierdoor gaat de bezoeker niet opnieuw zoeken naar een zoekterm, maar blijft hij in de AI zoeken naar antwoorden.

/ Wat betekent dit voor jouw organische verkeer?

Natuurlijk betekent de verandering niet direct het einde van je organische verkeer, maar het kan wel een impact hebben. Zo wordt Google SGE als eerste getoond in de zoekopdracht. Dit zal waarschijnlijk impact hebben op het aantal klikken op organische posities binnen Google. Uiteindelijk kan dit voor een daling zorgen van je organische verkeer. Het betekent echter niet dat het compleet wegvalt. Zorg ervoor dat je de content die je genereert niet alleen op informatieve en ‘eenvoudige’ onderwerpen gericht zijn, maar voeg menselijke aspecten toe. Ga niet voor generieke informatie, maar richt je op de kern van jouw doelgroep en deel meer ervaringen.

/ EEAT principe nog verder aangescherpt

Wat we in 2023 al gevoeld hebben in onze SEO posities, gaan we in 2024 nog verder voelen. EEAT staat voor Experience, Expertise, Authority en Trust. Dit fungeert voor Google als handvatten om content te beoordelen. Hoe beter je scoort op deze vier onderdelen, hoe beter jouw content zal scoren in 2024. Dus zorg dat je content

  • Experience: Zorg dat je een expert bent die daadwerkelijk het product of de dienst geprobeerd heeft
  • Expertise: Ben jij daadwerkelijk de expert voor jouw product of dienst?
  • Authority: Heb jij voldoende autoriteit binnen jouw niche?
  • Trust: Heb jij een betrouwbare online omgeving?

Oke, veel termen en een beetje uitleg. Maar hoe vertaal je dit nu binnen jouw contentstrategie?

/ Zorg voor topical authority

Veel bedrijven schrijven af en toe een blog, maar hebben eigenlijk geen goede focus om te scoren in Google. Als je binnen een niche aanwezig bent, is het belangrijk om je contentstrategie goed in elkaar te zetten. Schrijf dan ook niet willekeurig over onderwerpen, maar zorg voor bundels. Door meerdere berichten binnen eenzelfde onderwerp te schrijven, gaat Google je steeds meer zien als een expert. Schrijf dus niet alleen een algemeen bericht over een fiets, maar schrijf ook hoe je hem schoon moet maken, moet onderhouden en hoe je de banden plakt.

/ Werk aan een goede interne linkstructuur

Het internet is al sinds de start bestaande uit links. Als er geen links op een pagina te vinden zijn, kom je simpelweg niet verder. Door een goede interne linkstructuur aan te brengen, combineer je al je informatie en zorg je voor een hoge gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers. Zorg daarom dat je je content goed met elkaar verbindt. Geef de bezoekers opties om naar andere berichten te klikken die ook interessant zijn binnen het onderwerp.

/ Externe links zijn net zo belangrijk

Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk om een externe linkstructuur verder op te bouwen. Door een goede linkbuilding geef je Google de indruk dat je een autoriteit bent in jouw niche. Vergroot je linkbuilding activiteiten en geef meer waarde aan jouw domein. Ook in 2024 is linkbuilding nog uitermate belangrijk! Je verhoogt je autoriteit binnen jouw domein en zorgt voor een betrouwbare omgeving.

/ Richt je content op ervaringen

Naast de inhoud is het ook belangrijk dat je meer doet dan enkel feiten benoemen. Zorg dat je een extra waarde biedt aan de lezer, door een persoonlijke touch aan te bieden. Geef bijvoorbeeld naast handige tips ook goede adviezen voor producten. Of deel momenten die je zelf hebt meegemaakt. Dit zijn praktische voorbeelden die niet uit een AI schrijftool gehaald kunnen worden, waardoor jouw content echt uniek wordt.

/ Hoe hoger komen in Google in 2024?

Uiteindelijk is het belangrijk om je website of webshop te blijven vullen met goede content die aansluit aan jouw doelgroep. De klant staat centraal en dat wordt in 2024 alleen maar belangrijker. Zorg voor relevante content en een duidelijke samenhang op je website. Verbind belangrijke onderwerpen met elkaar en begeleid je klant door je webshop.

Heb je geen idee hoe je jouw webshop in 2024 door kunt laten groeien? Kom een keer langs voor een kop koffie! We lopen samen je webshop door en kunnen je direct een goed advies geven. Zo bouwen we samen verder aan jouw business.

Je staat er niet alleen voor.
Cheers, Marco

Jouw business blijft in beweging.

Gaan wij samen bouwen aan jouw business?

vorige
E-mailmarketing wordt strenger bij Gmail & Yahoo
volgende
Upgrading Google Cloud Platform