• web
  • data
  • strategy
  • digital
  • UI & UX
  • e-commerce
  • RPA
  • awesomeness
Pre-loading experience ;)

Het belang van een goede laadsnelheid

Post Image

Je hoort het overal om je heen: je website moet sneller, want de snelheid van je website is belangrijk.
Mededelingen als deze roepen echter vaak meer vragen dan antwoorden op:

– Waarom moet ik mijn website sneller maken? Is dat alleen voor de gebruiker, of heeft het ook invloed op de resultaten in Google?
– Hoe weet ik wat de huidige snelheid van mijn site is, kan ik de snelheid van mijn website ergens meten?
– Hoe maak ik mijn website sneller?

In deze blog geven de specialisten van Resolve je duidelijk antwoord op bovenstaande vragen en delen hun kennis over snelheidoptimalisatie met je.

Waarom moet mijn website sneller

Je website moet sneller, maar waarom dan? Wat voor invloed heeft een trage website? Waarom zou je investeren in het sneller maken van je website?

Je hebt je website om je bedrijf te laten zien aan klanten. Met je website wil je klanten trekken, je wilt bezoekers van je site overtuigen van jouw expertise en hen overhalen klant van je te worden.

Waarom snelheid van je website belangrijk is:
– Het eerste antwoord op de vraag waarom je website sneller moet, sluit aan bij het doel van je website: voor de gebruikers.
– Het tweede antwoord is eigenlijk ook ‘voor de gebruikers’, maar hierin speelt nog een andere speler een grote rol: Google.

Google likes it fast!

Het overgrote deel van je (potentiële) klanten maakt ook dagelijks gebruik van Google. De zoekmachine verwerkt elke seconde zo’n 40.000 zoekopdrachten (!) en 93% van alle online ervaringen begint met een zoekopdracht in een zoekmachine. Hoe je het ook wendt of keert: de kans dat je doelgroep gebruikmaakt van Google, is zeer aanzienlijk.

De zoekresultaten van Google zijn gebaseerd op een ingewikkeld algoritme dat regelmatig wordt aangepast en verbeterd. Het doel van dit algoritme is echter altijd om de zoeker een zo goed mogelijk antwoord op zijn zoekvraag te geven. Google stelt altijd de gebruiker centraal en het algoritme is dan ook zo ontworpen dat de bezoeker zo veel mogelijk (en zo snel mogelijk!) op zijn wenken bediend wordt.

Hoewel het algoritme van Google niet openbaar is, weten we wel dat de laadtijd van websites meespeelt in de rankings. Sinds juli 2018 gaat het hierbij niet alleen om de laadtijd van websites op desktop, maar ook om de snelheid waarmee een website laadt op een mobiel apparaat. Het belang dat Google hecht aan de laadtijd brengt met zich mee dat een betere laadtijd bijdraagt aan een hogere positie in Google met een snellere website.

Snelheid is natuurlijk zeker niet de enige ranking factor; er spelen ook nog heel wat andere factoren mee in het bepalen van de rankings in Google. Op sommige van die factoren kun je (vrijwel) geen invloed uitoefenen, op andere wel. Zo spelen bijvoorbeeld de leeftijd van de domeinnaam een rol (iets waar je zelf weinig invloed op hebt) en de kwaliteit en kwantiteit van de inbound links naar je website (een punt waarop je wel zelf actie kunt ondernemen).

De snelheid waarmee de pagina’s van je website laden (page speed) behoort tot de laatste categorie: je kunt er zelf invloed op uitoefenen.

Hoe maak ik mijn website sneller?

Je hebt de snelheid van je site getest en bent tot de conclusie gekomen dat er werk aan de (web?)winkel is. Maar waar begin je? We hebben een paar punten op een rijtje gezet die de laadtijd van je website vaak duidelijk verbeteren:

– Een goede hosting partij.
– Voorkom te veel omleidingen op je pagina.
– Optimaliseer je content, css, javascript en afbeeldingen.

En nu?

We delen graag onze kennis. Echter blijft vaak de vraag over “hoe pas ik dit toe”.
We helpen je op weg. Vraag het aan onze optimalisatie expert.

vorige
Wij leiden vakmensen op!
volgende
Hick’s Law, wie?