• web
  • data
  • strategy
  • digital
  • UI & UX
  • e-commerce
  • RPA
  • awesomeness
Pre-loading experience ;)

Hick’s Law, wie?

Post Image
De wet van hick stelt dat hoe meer keuzes een individu heeft, hoe langer zij nemen om een beslissing te nemen.
Er is een fascinerende studie over dit fenomeen waarbij mensen in een supermarkt meer of minder soorten jam kregen om te proberen. Uiteindelijk hadden degenen die meer keuze hadden, veel minder kans om jam te kopen dan degenen die minder variatie hadden om uit te kiezen.
Hoe werkt dat voor je website?
Omdat je wellicht je conversies kunt stimuleren door simpelweg de keuze die je aan gebruikers geeft te beperken. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe dat eruit zou kunnen zien: Verminder het aantal menu-items Beperk formuliervelden Concentreer je op één oproep tot actie Geef alleen sociale knoppen weer voor netwerken waarop je actief bent Blijf bij één doel per pagina Er zijn tal van andere manieren waarop je de overweldiging op je site kunt verminderen en gebruikers kunt bewegen naar de keuzes die je echt wilt dat ze maken.

De definitie van deze wet heeft een formule als basis. De formule van Hick’s law is: RT = a + b log2 (n).
Dat lijkt wat ingewikkeld, maar het zit vrij simpel in elkaar.

  • RT: reactietijd – hoe lang het duurt om een keuze te maken
  • n: aantal opties waar je uit moet kiezen
  • a: het snijpunt, een constante
  • b: de helling van de functie, een constante
Hoe het NIET werkt

Voorbeeld: hier zie je een website met diverse keuzes. Voor de klant is dit een zoektocht. Welke in een aantal gevallen kan uitdraaien op niet wenselijk gedrag. Denk aan doorscrollen of maar wat anders gaan zoeken. Deze 2 keuzes wijken af van het gewenste gedrag.

Hoe het WEL werkt

Voorbeeld: hier zie je een website met enkele keuzes. Voor de klant is dit geen zoektocht. Hierbij zal de klant een eenvoudige stap zetten richting conversie. Geen overbodige afleiding.

En nu?

We delen graag onze kennis. Echter blijft vaak de vraag over “hoe pas ik dit toe”.
We helpen je op weg. Vraag het aan onze UI/UX designer.

vorige
Het belang van een goede laadsnelheid
volgende
Pinterest advertenties converteren!