
/ De opkomst van AI in contentmarketing: bedreiging of kans?
Met de introductie van ChatGPT lijkt het schrijven van teksten voor iedereen binnen handbereik te liggen. Maar wat betekent dit voor tekstbureaus en content marketeers? Marc Sulsters en Marco van der Meer van ResolveMedia zien AI juist als een manier om hun werk efficiënter te maken en hun creativiteit te vergroten.
Het gebruik van AI in marketing is geen nieuw fenomeen. Bedrijven zoals Google en Microsoft hebben de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in AI-technologieën om hun content productie te verbeteren. Een succesvol voorbeeld is Google Duplex, dat gebruik maakt van geavanceerde machine learning-technologie om te communiceren met consumenten en afspraken te maken. Het wordt voornamelijk gebruikt in de horeca en hotelbranche. Een ander voorbeeld is ADEXT AI, dat een geautomatiseerd advertentieplatform heeft ontwikkeld dat gebruikmaakt van machine learning om advertenties te optimaliseren. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Sommige toepassingen vinden we trouwens inmiddels heel normaal. Denk maar aan de chatbots op websites als bol.com
/ Resolve integreert AI in al hun websites.
Volgens een rapport van het McKinsey Global Institute zou bijna de helft van alle taken die momenteel door menselijke werknemers worden uitgevoerd, in de toekomst geautomatiseerd kunnen worden met behulp van AI. Dat werpt de vraag op wat de opmars van tools als ChatGPT betekent voor content marketeers. Marc en Marco zien de opkomst van AI als een positieve ontwikkeling voor in content marketing. AI kan tekstschrijvers helpen om efficiënter te werken en hun creativiteit te vergroten. Tegelijkertijd zijn ze ervan overtuigd dat echte creativiteit en emotie essentieel zijn voor het vertellen van verhalen en het opbouwen van een connectie met lezers.
Zo bouwt Resolve een editor waar klanten automatisch een stuk tekst kunnen laten genereren door chatGPT rechtstreeks in hun eigen website. Wel zo handig als je even snel een artikel wil schrijven, net als deze 😉
/ Zeker efficiënt, maar je moet het wel herschrijven.
Marc: “AI gaat werk veel efficiënter maken. Zo gebruiken we AI bijvoorbeeld om grammatica- en spellingsfouten te checken, zodat we meer tijd hebben voor andere dingen. Nieuwe verhaallijnen of rubrieken verzinnen bijvoorbeeld. Of het afnemen van interviews en samenstellen van whitepapers. Het ligt ook voor de hand dat strategie en redactie in de toekomst belangrijker worden.” Marco is net zo enthousiast: “Als je een idee hebt, staat er met behulp van AI binnen een paar seconden een concepttekst op je scherm. Daar moet je dan vervolgens nog wel flink aan schaven. Teksten die je online genereert zijn nooit meteen klaar, maar moeten vrijwel altijd worden geredigeerd en herschreven. Daar ben je alsnog best wat tijd aan kwijt. Soms blijft er dan van de AI-tekst weinig over. Maar als hulp bij het verzinnen en snel uitwerken van ideeën is het wel lekker natuurlijk. Alsof je een kladblok hebt dat uit zichzelf schrijft.”
/ Conclusie:
Als we de grenzen van tekstuele mogelijkheden willen verleggen, is het tijd om onze creatieve geest te omarmen en AI als onze bondgenoot te verwelkomen. Dus laten we de krachten bundelen. Op naar een nieuwe generatie van tekstuele meesterwerken!
Nu is er natuurlijk enorm veel te leren over AI.
Dus hebben wij de top 10 google cursussen voor Generetive AI even voor je bij elkaar gezet.
1. Inleiding tot Generatieve AI
Dit is een inleidende cursus over micro-leren waarin wordt uitgelegd wat generatieve AI is, hoe het wordt gebruikt en hoe het verschilt van traditionele methoden voor machinaal leren.
2. Inleiding tot grote taalmodellen
Dit is een inleidende cursus over microlearning waarin wordt uitgelegd wat grote taalmodellen (LLM) zijn, in welke gevallen ze kunnen worden gebruikt en hoe je prompt tuning kunt gebruiken om de prestaties van LLM te verbeteren.
3. Inleiding tot verantwoorde AI
Dit is een inleidende microlearningcursus waarin wordt uitgelegd wat verantwoorde AI is, waarom het belangrijk is en hoe Google verantwoorde AI implementeert in zijn producten. Ook worden de 7 AI-principes van Google geïntroduceerd.
4. Generatieve AI-beginselen
Verdien een vaardigheidsbadge door de cursussen Inleiding tot generatieve AI, Inleiding tot LLM en Inleiding tot verantwoorde AI te voltooien.
5. Inleiding tot het genereren van beelden
Deze cursus introduceert diffusiemodellen, een familie van modellen voor machinaal leren die onlangs veelbelovend zijn gebleken op het gebied van beeldgeneratie.
Diffusiemodellen zijn geïnspireerd door de fysica, meer bepaald de thermodynamica.
6. Encoder-Decoder architectuur
Leer over de belangrijkste componenten van de encoder-decoder architectuur en hoe je deze modellen kunt trainen en bedienen.
7. Aandacht Mechanisme
Je leert hoe aandacht werkt en hoe het gebruikt kan worden om de prestaties van verschillende machine-lerende taken te verbeteren, waaronder automatische vertaling, het samenvatten van tekst en het beantwoorden van vragen.
8. Transformatormodellen en BERT-model
U leert over de belangrijkste componenten van de Transformer architectuur, zoals het zelf-attentie mechanisme, en hoe het gebruikt wordt om het BERT model te bouwen.
9. Image Captioning Modellen
In deze cursus leert u hoe u een image captioning model maakt met behulp van deep learning.
Je leert over de verschillende componenten van een image captioning model, en hoe je je model traint en evalueert.
10. Inleiding tot Generative AI Studio
In deze cursus leer je wat Generative AI Studio is, de mogelijkheden en opties ervan, en hoe je het kunt gebruiken door demo’s van het product te doorlopen.
Aan het einde krijg je een quiz om je kennis te testen.
